Objavte meditáciu alebo ako začať meditovať

Meditácia je určite najznámejšia technika duchovného, a osobnostného rastu.  Je však ešte veľa ľudí, ktorí meditáciu nevyužívajú, lebo sa jej „boja“. Zdá sa im priveľmi „uletená“, príliš ezoterická. Prečo niekto meditáciu „uznáva“ a iný zas nie? Lebo každý z nás si pod meditáciou predstavujeme niečo iné. Pozrime sa preto na to, čo to meditácia vlastne je a ako sa ju naučiť.

Tu je niekoľko definícií meditácie:

  • Meditácia je akýkoľvek zmenený stav vedomia, ku ktorému dochádza odpútaním pozornosti od vonkajších impulzov, ktoré nám sprostredkuje naša myseľ a nasmerovaním pozornosti dovnútra. V takomto stave sa všetka mentálna energia zameriava na jeden bod, ktorý sa v mysli rozvíja, čím dochádza k utíšeniu víru myšlienok a my sa máme možnosť skutočne zregenerovať.
  • Podľa Wikipédie je meditácia činnosť, ktorej zmyslom je uvedenie psychiky človeka do stavu väčšieho alebo hlbšieho sústredenia sa, pasívnej a tichej bystrosti. Je to obracanie vnímania do svojho vnútra, sprevádzané strácaním pripútanosti napr. k vonkajším predmetom.
  • V buddhizme meditácia  znamená „spontánne spočívanie v tom, čo je“. Tento stav môžete vyvolať tým, že svoju myseľ upokojíte a stabilizujete.
  • ….. definícií pojmu meditácia je spústa. Všetky sa však zhodujú v tom, že je to akési zastavenie sa a zahĺbenie sa do svojho vnútra, do svojich myšlienok a pocitov. Až v takomto vašom vnútornom ukludnenom stave vám prídu tie pravé myšlienky.

Najlepšie je urobiť si z meditácie zvyk.

Zvyk, na ktorý sa budete tešiť.

Ľudia na celom svete meditujú z najrôznejších dôvodov – hľadajú spôsob, ako vyvážiť hektický život dnešnej doby. Pre mnoho ľudí môže meditácia znamenať možnosť venovať si chvíľu iba pre seba a viesť konverzáciu s vlastným vnútorným hlasom. Pre iných môže meditácia znamenať spôsob, ako sa rýchlo môžu zbaviť stresu a uvoľniť sa z napätia po celom dni. Ďalší môže meditovať z dôvodu, že chce prebudiť vlastnú kreativitu, pretože počas meditácií ho napadajú tie najlepšie a najkreatívnejšie nápady.

Či už si nájdete dôvody na meditáciu akékoľvek, mali by byť súčasťou vášho dňa, ako pravidelné jedlo patri k vášmu životu.

A keby ste vedeli, že je  vedecky dokázané, že pravidelná meditácia vám môže pomôcť od stresu, depresie a dokonca aj od množstva zdravotných problémov… zmenili by ste názor?

Pozrite sa, v čom všetkom vám pravidelná meditácia môže pomôcť:

  • znižuje riziko infarktu a mŕtvice až o 48%  !!!
  • znižuje krvný tlak ( veľa ľudí má problém s vysokým krvným tlakom, čo je spôsobené vysokým stresom a veľkým životným tempom)
  • znižuje vedľajšie prejavy nervozity – ako je napr. zníženie množstva fajčenia a prejedania sa
  • posilňuje imunitný systém
  • zvyšuje vašu sebakontrolu
  • zlepšuje vašu schopnosť regulovať emócie
  • zlepšuje vašu schopnosť skúmať svoje vnútro
  • zlepšuje váš mozog a zväčšuje mozgovú kôru
  • zvyšuje vašu schopnosť koncentrácie a pozornosti
  • zmierňuje bolesť
  • zmierňuje zápaly na bunkovej úrovni
  • zosilňuje pozitívne emócie, robí vás šťastnejším a spokojnejším
  • zmierňuje depresie a úzkosť
  • redukuje stres
  • zlepšuje vašu schopnosť empatie
  • robí vás  súcitnejším
  • cítite sa menej osamelí
  • zvyšuje vašu produktivitu (vidíte, aj ničnerobenie môže zvýšiť kvalitu vašej práce

 

Poďme na konkrétny postup pri meditácii:

Základné kroky meditácie

  1. Na meditáciu si vyhraďte čas. Najlepšie je meditovať hneď ráno, po prebudení sa. V stave, keď ste už hore, ale ešte pred raňajkami. Ráno máme totižto čistú myseľ – málo myšlienok, ktoré by nás mohli vyrušovať a je aj menšia pravdepodobnosť, že zaspíte. Lebo spánok nie je cieľom meditácie. Na začiatku stačí na meditáciu 15-20 minút. Pokiaľ je pravdepodobné, že pri nej zaspíte a neželáte si to, je dobré viac zvíšiť vašu koncentráciu.
  2. Pri meditácii sa pohodlne usaďte. Je to lepšie, než keby ste si ľahli. Len si sadnite, najlepšie na stoličku s operadlom a ruky si uvolnite pozdĺž tela alebo si ich položte pohodlne na kolená. Môžete použiť rôzne polohy prstov ale nemusíte, to je už pokročilejší krok. Sadnúť si môžete aj to tkz.lotosového sedu, je to na vás v čom sa budete cítiť pohodlne a uvoľnene.
  3. Môžete zavrieť oči. Ale aj nemusíte, pokiaľ sú však zavreté menej vás vyrušuje okolitý ruch.
  4. Sústreďte sa na svoje dýchanie. Ako jeden zo spôsobov. Vnímajte len svoj hlboký nádych a pomaličký hlboký výdych.  Preciťujte, ako vám vzduch vchádza cez nos postupne až do pľúc a vzduch vychádza z pľúc a cez nos opúšťa vaše telo. AK vám nejde sústrediť sa na nádych a výdych, skúste nádychy a výdychy počítať. Odpútate tým svoju myseľ. Keď k vám prídu nejaké myšlienky, neodháňajte ich. Neanalyzujte ich. Nechajte ich prísť a znovu odísť a znovu sústreďte svoju pozornosť na svoje dýchanie. Hlboký nádych, chvíľku zadržte, pomalý hlboký výdych a znovu chvíľku počkajte. Zo začiatku vám budú chodiť na rozum rôzne myšlienky, čo ste zabudli spraviť alebo naopak čo vás čaká ešte spraviť. Čo vás v živote trápi. Nevyčítajte si to. Danými myšlienkami sa však nezaoberajte. Nechajte ich prísť a odísť. Čím častejšie budete meditovať, tým ľahšie sa vám krok koncetrácie bude realizovať.
  5. Časť uvolnenia. Pokiaľ krok koncetrácie zvládnete príde pocit uvolnenia akoby bez vnútorného napätia, tento pocit len pozorujte a nijak ho neanalizujte.
  6. Ukončite meditáciu. Na záver môžete poďakovať za všetko co máte a čo ste v živote dostali, alebo sa len hlboko ukloníte na znak úcty k životu. Môžete použiť aj techniku rozprúdenia energie, tým že si pošúchate dlane a priložíte si ich na oči. Je viacero spôsobov ukončenia, treba si nájsť ten svoj ale je dôležité ukončiť meditáciu v klude.

Na záver vám odporučím si o meditácii prečítať zopár kníh, aby ste získali prehľad. Zamerajte sa na ľudí, ktorý meditácii venovali svoj život.

Predobjednávka

Tu môžete zadať údaje, na ktoré vás budeme informovať ako si kalendár objednať. A zároveň sa zaradíte k 200 odmeneným.